För Relekta-Gruppen betyder kvalitè att alla kunder får personlig uppföljing av kvalifiserade medarbetare, snabb leverans, och mer en den service som är förväntad. Eller som beskrivits i våra övergripande mål; ” vi ska vara kundens förstaval genom kvalitè, kompetens och personlig service”. Relekta-Gruppen menar att kontakter med kunder satt i system är en förutsättning för att upprätthålla ett gott marknadsanpassat företag. Detta säkras bl.a genom årlig undersökning hos kunder om nöjdhet, svarskort som sändes med varje leverans och generellt god kundskap om kunders behov och önskningar genom att uppsökande försäljning är valt som strategisk säljform.
Relekta-Gruppen er certifierad av Det Norske Veritas enl standardena ISO 9001, ISO 14001, EMAS, OHSAS 18001 och MQA-01, och kommer kontinuerligt värdera nya standarder som ytterligare kan höja kvaliteten på företaget till fördel för kunderna, medarbetare och andra intressenter. Relekta-Gruppen fokuserar på att kontinuerlig förbättra alla rutiner och processer, samt kvalitetssystemets funktion och tillgänglighet. Relekta-Gruppen ska alltid ha ansvarstagande förbättringsmål för centrala områden i kärnverksamheten, och följa de krav i standarderna, som evalueras fortlöpande. Relekta-Gruppen arbetar även efter EFQM-modellen och genomför årlig internundersökning baserat på denna.
Relekta-Gruppen ska vara i spetsen med ny teknologi i företagssammanhang och möjliggöra för kontinuerlig personlig kompetensutveckling. Relekta-Gruppen väljer de bästa kvalitetsleverantörerna med en produktutveckling som ska ligga före marknadens ständigt högre krav.
EFQM-modellen
Relekta-Gruppen genomför internundersökning baserat på EFQM-modellen. EFQM-modellen är utvecklad i samarbete mellan toppledare i flere stora europeiska företag för att öka europeiska företags sin konkurranskraft. Modellen är delad i fokusområden, och företagets medarbetare evaluerar företagets i områdena iht. standard evalueringsschema och rekomenderad praxis. Resultaten från evalueringen används som underlag för att sätta förbättringsmål. Många använder även modellen i förbindelse med balanserad målstyrning.
MQA-01 - Försäljning och Marknadsföring